We vallen meteen met de deur in huis.
1. Ken jouw belangrijkste dienst of product
Je belangrijkste product/dienst is niet die waar je het meest trots op bent. Ook niet dat wat je het leukste vindt of waar je het liefst over vertelt.
Nee. Het draait niet om jou. Het draait om je doelgroep, om jouw toekomstige klant.
- Waar heeft je doelgroep behoefte aan, waar is meer dan genoeg vraag naar?
- Waarom is daar vraag naar en kan je daarmee genoeg verdienen?
- Wat maakt jouw product of dienst nu zo speciaal en hoe onderscheid jij je?
- Waarom moet de klant nu juist bij jou zijn?
Als je deze vragen snel en goed van de website af laat spatten, dan ben je op de goede weg. Je hebt de belangrijkste slag geslagen: de aandacht van de klant is gewekt.
Daarnaast is het natuurlijk belangrijk om wat je doet ook met passie en enthousiasme te doen en trots te zijn op wat je doet. Zonder meer.
Conclusie: precies weten wat je belangrijkste product/dienst is en waarom, is essentieel om het verschil naar voren te kunnen brengen.
2. Je website = je hoofdtaak
Als ondernemer vertel je waarschijnlijk vol vuur over het product/dienst dat je biedt en de resultaten die je behaalt. Maar, pas op! De website is allesbehalve de plek om dit te doen.
Voor je het weet, heb je lange lappen tekst op je website staan. Het mag dan machtig interessant zijn, mensen lezen dit helaas niet.
Hetzelfde geldt voor wat de klant met je website moet kunnen doen: de taken van je website. Vraag jezelf af: als ik hooguit 2-3 seconden een blik werp op mijn website en de verschillende pagina’s, is dan op iedere pagina in één oogopslag duidelijk wat de belangrijkste taak is?
Als je bezoeker, je potentiële klant, meerdere in het oog springende keuzes heeft ontstaat keuzestress. En keuzestress leidt er maar al te vaak toe dat mensen je website verlaten. Keuzestress is één van de grootste conversiekillers.
Conclusie: bouw je website dus specifiek rondom jouw belangrijkste dienst. Less is More! Echt.
3. Hou je website gebruiksvriendelijk
Likkebaarden, al die technische hoogstandjes. Oogverblindend, al die hippe kleurtjes. Indrukwekkend, die coole functionaliteiten die je op websites tegenkomt. Alleen de vraag is voegt het wat toe. Of nog preciezer en beter: voegt het wat toe aan het door jou gewenste resultaat.
In mijn termen: levert het extra conversie op of niet? Hoewel het echt niet per definitie fout is geldt toch dat de meeste toeters en bellen op websites teveel van het goede is. Het wordt al gauw druk en onoverzichtelijk.
En, daar is ie weer, druk en overzichtelijk leidt de bezoeker af van de hoofdtaak die je met de website uit wilt laten voeren. Lees ook eens het boek: “Don’t make me think” van Steve Krug.
Conclusie: kies voor een eenvoudig webdesign, waarin je hoofdtaak expliciet naar voren komt.
4. Neem je gebruiker mee in de fases in het koopproces (AIDA)
Als je een product koopt verloopt het koopproces meestal in 4 stappen.
- De doelgroep krijgt een boodschap onder ogen, bijvoorbeeld een commercial. De aandacht, Attention, van de doelgroep is getrokken.
- Aandacht is natuurlijk niet genoeg. De volgende stap is dat de doelgroep geïnteresseerd, Interest, moet raken.
- Nu is het de kunst om interesse op de juiste manier en met de juiste en overtuigende argumenten aan te wakkeren. De interesse slaat om in het verlangen, Desire, het product te hebben.
- De laatste stap is natuurlijk het laten overgaan tot actie, Action. Dat kan bijvoorbeeld zijn: kopen van een product, afnemen van een dienst, inschrijven voor de nieuwsbrief, aanvragen van informatie enz.
Wees je bewust van deze verschillende fases in het koopproces. Dat kun je bijvoorbeeld doen door specifieke landingspagina’s te maken per fase. Elke landingspagina krijgt zijn eigen overtuigingsargumenten én precies één duidelijk herkenbare knop, Call-to-Action-button. Deze CTA-button neemt de bezoeker, je klant-in-wording, mee door de verschillende fases en sluit af met de Action-step.
Conclusie: maak je website zodanig dat de bezoeker aan de hand genomen wordt door de AIDA-fases.
5. Vertrouwen. Cruciaal voor Conversie
Bij verkoop mag je je website best laten aansluiten bij wat de webbezoeker, je potentiële klant, verwacht. Maar hoe graag je misschien ook wilt verkopen, wees altijd eerlijk met de informatie die je verstrekt.
Gewoon een kwestie van vertrouwen. En vertrouwen? Cruciaal voor verkoop, dus cruciaal voor conversie.
Conclusie: geef open en eerlijke informatie.
Geef een reactie