Keywords zijn de termen die gebruikers intypen in hun zoekmachine. Alternatieve termen hiervoor zijn ook wel zoekopdrachten, zoektermen of zoekwoorden. Wil je gevonden worden door gebruikers, dan zul je deze zoekwoorden ook in je webteksten moeten laten terugkomen.
Er kan onderscheid gemaakt worden tussen shorttail keywords en longtail keywords: zoekopdrachten met minder of meer dan 3 zoekwoorden. Met shorttail zoektermen heb je vaak veel meer concurrentie in Google dan met longtail zoektermen, omdat de longtail termen veel specifieker zijn. Daar voldoen dus veel minder zoekresultaten aan.
Onderzoek Keywords
Je kunt zelf onderzoek doen naar de zoekwoorden die voor jouw branche belangrijk zijn. Je typt jouw producten en diensten in en ziet dan vanzelf waarop ook je concurrenten gevonden worden. Je kunt ook een zoekwoordenonderzoek laten uitvoeren. Dan is het resultaat:
- Een synoniemenlijst van zoektermen
- zoektermen die je klanten wel intypen maar niet jouw website vinden
- zoektermen met veel concurrentie
- zoektermen met weinig concurrentie
Zoektermen op je website
Je zoektermen moeten in ieder geval terugkomen op de volgende plaatsen op je website:
- Teksten
- Titels
- Headings (H1, H2, H3)
- URL
- Metadescription
- Alt-tag van afbeeldingen
Geef een reactie