SEO staat voor Search Engine Optimization, oftewel: Zoekmachine Optimalisatie. Door het optimaliseren van een website voor een zoekmachine kan deze beter gevonden worden in de organische resultaten van bijv. Google.
Waaruit bestaat SEO?
Zoekmachine optimalisatie bestaat uit alle goede (!) technieken die nodig zijn om een website zo hoog mogelijk te laten ranken in Google. Het gaat dan om alle onderdelen die globaal vallen onder de hoofdzaken zoals bijv. content, techniek en autoriteit.
Vergis je niet! Er wordt vaak gezegd en geschreven dat zoekmachine-optimalisatie bestaat uit zo’n 200 factoren. Sterker nog, in 2006 heeft Google dit zelf voor het eerst uitgesproken. Zie een bekend artikel van collega Brian Dean met zijn lijst van 200 factoren.
Let op: de 200 factoren is eerder nog veel te laag ingeschat. In de afgelopen 12 jaar heb ik gemerkt dat het om nog veel meer factoren en bovendien varianten en zijtakken daarvan gaat. Het ongezouten artikel van de collega’s van Moz ondersteunt mijn ervaringen en laat prachtig zien dat Search Engine Optimization een bijzonder complex en lastig grijpbaar vakgebied is ;-)
Onderschat zoekoptimalisatie dus beslist niet. Het is zonder overdrijving echt een vakgebied waar je jaren intensief mee bezig moet zijn om het echt te beheersen.
Google werkt met een algoritme, die alle onderdelen van Search Engine Optimization onder de loep neemt. Hoe beter deze onderdelen zijn verwerkt, hoe hoger de website rankt in Google. Voor Google is nl. van groot belang dat de zoekresultaten voor hun klanten zo goed mogelijk van kwaliteit zijn. Hoe beter dit geregeld is, hoe meer mensen gebruik maken van Google, des te beter hun businessmodel werkt.
Wat nog weleens vergeten wordt
Zoekmachine optimalisatie draait zéker om technieken, maar begint bij het vaststellen van doelgroep, behoefte etc. Als dit helder is kunnen de juiste zoekwoorden bepaald worden. Dat is een eerste vereiste om de meest optimale SEO neer te kunnen zetten.
Wat is het doel van SEO?
Eén van de doelen van zoekmachine optimalisatie is het trekken van zoveel mogelijk bezoekers naar de website. Een ander doel van het optimaliseren van je website voor zoekmachines kan zijn: zoveel mogelijk aandacht of naamsbekendheid creëren.
Let op: vaak wordt SEO genoemd of gevraagd, terwijl men in werkelijkheid op zoek is naar zo hoog mogelijke acties/leads. Een actie of lead kan zijn: verkoop, informatie-aanvraag, inschrijving voor een nieuwsbrief, bestelling etc. Zoveel mogelijk leads genereren noemen we Conversie.
Search Engine Optimization is één van de meest efficiënte en effectieve middelen om een grote of gerichte groep mensen te bereiken. Vervolgens maak je met Conversie de leads en opbrengsten zo groot mogelijk.
Geef een reactie