SEO staat voor Search Engine Optimization, oftewel: Zoekmachine Optimalisatie. Als je een website voor een zoekmachine optimaliseert m.b.t. vindbaarheid in organische resultaten, spreek je over SEO. URL staat voor Uniform Resource Locator, oftewel: uniforme bron plaatsbepaler. Elke website, pagina, blog enz. die op internet is gepubliceerd heeft een unieke code meegekregen: de URL. Een SEO-vriendelijke URL is dus een URL-code die duidelijk, makkelijk leesbaar en kort is en daarmee goed werkt voor SEO.
Waaruit bestaat een SEO-vriendelijke URL?
Een SEO-vriendelijke URL heeft bepaalde ‘eigenschappen’. Een SEO-vriendelijke URL:
- is zo kort mogelijk. Houd rekening met maximaal ongeveer zo’n 60 karakters en heeft geen overbodige subdirectories
- heeft woorden/letters/karakters die heel helder en duidelijk aangeven waar het om gaat in de pagina/website/blog etc.
- bestaat uit kleine letters/karakters
- bestaat uit spaties die aangegeven worden door een minteken (‘-‘ teken), als er spaties gebruikt worden
- is goed leesbaar. Dus: spaties gebruiken, en woorden die goed te begrijpen zijn, maar geen vreemde tekens e.d.
- bestaat liever uit een statische URL dan een dynamische URL
- is uniek. Eén URL voor één website/pagina/blog etc.
Geef een reactie