Short tail keywords staat voor korte zoekwoorden. Het gaat hierbij om zoektermen die bestaan uit 1, 2 of 3 woorden.
Wat kun je verwachten van short tail keywords?
Hoe minder zoekwoorden, hoe hoger het aantal zoekresultaten. Wanneer je gebruik maakt van short tail keywords, moet je dus rekening houden met hoge concurrentie. En als er hoge concurrentie is, kan het iets lastiger zijn een hoge SEO-positie te bereiken. Daarnaast zijn advertenties op short tail keywords over het algemeen ook duur(der).
Bij short tail keywords moet je ook rekening houden met lage Conversie. Conversie is bezoekers over laten gaan tot actie. Stel jij verkoopt bankstellen. Als je je dan bijv. richt op de zoekterm ‘meubels’ dan richt je je op een brede doelgroep met miljoenen concurrenten. Hoe meer concurrenten, hoe lastiger het is hoog te ranken in Google. Wellicht is het beter te richten op bijv. ‘3-zits bankstel’. Je maakt dan gebruik van een long tail keyword. De concurrentie is daarmee kleiner en je bereikt je doelgroep, die met deze term gerichter aan het zoeken is, mogelijk beter.
Waarom Long tail keywords
Een SEO specialist kan soms bewust kiezen voor long tail keywords. Op deze manier kan er nl. gerichter en effectiever content voor je website geschreven worden. Door te kiezen voor long tail keywords kan Google ook beter bepalen waar jij je met je webpagina op richt. Op deze manier kun je je veel beter richten op je doelgroep die zoekt op een bepaalde zoekterm. Dit betekent direct een hogere Conversiegraad. Daar staat tegenover dat je doelgroep wel kleiner is. Dus minder aandacht, maar wel meer gerichte aandacht. Een afweging die goed en heel bewust moet worden gemaakt!
Waarom tóch Short tail keywords inzetten?
Als webpagina’s scoren op short tail keywords, wordt je gezien als dé expert in de markt waar je je op richt. Je kunt ze dus wél gebruiken, maar dan in combinatie met de long tail keywords. Op deze manier wordt geen Conversie gemist.
Een andere reden kan zijn dat je zoveel mogelijk onder de aandacht wilt komen. Kiezen voor een brede zoekterm, betekent kiezen voor een grotere doelgroep. Dit spel van kiezen voor de beste optie op basis van data en cijfers is complex maar vooral prachtig. Dit maakt het SEO specialisme zo’n super interessant vakgebied…. vind ik ;-)
Geef een reactie