Ken je dat? Je hoofd borrelt van de ideeën en plannen om je bedrijf tot een succes te maken. Er komen prachtige mogelijkheden op je pad waar je helemaal enthousiast van wordt. Je ziet het helemaal voor je. Allemaal kansen om een mooie boterham mee te verdienen. Juist in dát waar jij zo goed in bent. Iets opbouwen of verder uitbouwen waar je goed van kunt leven, of waar je zelfs een mooi spaarcentje van opzij kunt zetten. Misschien wel voor je kinderen, zodat die ook alvast wat startkapitaal hebben in het leven. Maar hoe stroomlijn je al die plannen en ideeën? Hoe schiet je ‘in de roos’?
Kansen die voor het oprapen liggen
In de wereld van tegenwoordig zijn er heel veel middelen en mogelijkheden om je kansen te pakken om je bedrijf of organisatie op de kaart te zetten. En dat wordt dan ook volop gedaan. Ik zie dat nl. heel veel gebeuren bij de ondernemers waar ik voor werk. Zélf ondervind ik ook dat de kansen die op mijn pad komen vaak erg verleidelijk zijn om er direct mee aan de slag te gaan. Het lijkt zo mooi, al die kansen en mogelijkheden, en zó voor het grijpen……….
Bijv. het inzetten van online of offline advertenties. Heel veel mensen doen het en praten erover. Je merkt het zélf als je de krant doorbladert of als je online bent. Het wordt je op een presenteerblaadje aangeboden.
Of de berichten die je via LinkedIn kunt delen. Je ziet ze voorbij komen op LinkedIn en ook dit lijken mooie kansen om je bedrijf of organisatie te promoten. Je kunt op deze manier je bedrijf of organisatie immers onder de aandacht brengen van een professionele doelgroep?
En het maken van blogs voor je website is ook zo’n voorbeeld. Het schrijven gaat je misschien goed af of misschien ook niet ;-). Maar linksom of rechtsom: je bent ervan overtuigd dat bloggen goed is voor je business. Het is exposure, aandacht die je voor jouw bedrijf graag wilt. Mensen moeten weten dat je er bent.
Zo kan ik nog heel veel voorbeelden aandragen. Allemaal mooie kansen om jouw bedrijf tot een succes te maken.
Hoe benut je je kansen optimaal?
Maar, is de vraag, moet je al deze kansen dus ook ‘pakken’? Moet je elke kans die op je pad komt ook daadwerkelijk omzetten in actie? Elke kans of elk idee voelt nl. als een mogelijkheid om te winnen. Succes. Omzet. Véél leads. Veel ondernemers kiezen er dus ook voor om met alle goede ideeën en dat wat op hun pad komt aan de slag te gaan. Logisch ook, je moet toch geen kansen laten liggen? Dat is zonde, ‘een gemíste kans’! Dus denk je: gewoon doen, ik ga deze kansen niet laten liggen! Je gaat ervoor.
Toch blijkt dat het ‘pakken’ van ál deze kansen niet effectief is. Het blijken achteraf toch vaak ‘losse flodders’ te zijn. Losse acties die niet met elkaar verbonden zijn. En natuurlijk wil je niet schieten met ‘losse flodders’, want je wilt raak schieten. ‘In de roos’! Ook blijkt vaak dat het allemaal veel te veel is en dat je niets écht goed aan kunt pakken. Focus hebben en houden is daarom ook één van de keywords ;-).
Eérst moet er een plan komen. Een plan waarin een strategie wordt vastgelegd. Door het bepalen van een strategie komt er bijna automatisch samenhang tussen je acties, je acties worden door het bepalen van de juiste strategie zelfs versterkt! Daarnaast ga je bewust kiezen, wat je wel en wat je niet gaat doen. Oftewel je gaat een manier uitwerken zodat je dat wát je gaat doen ook voor 100% kunt doen. Want je weet het: half werk is geen werk ;-). Beter een kleiner aantal effectieve acties: ‘schieten met scherp’, dan heel véél ongerichte en niet samenhangende acties: schieten met ‘losse flodders’. Alleen met een goed plan, een goede strategie als basis pak je beste kansen en schiet je ‘in de roos’!
Hoe kom je tot je succes?
Terug dus in ‘je hok’ ;-), voer (nog) geen acties uit. Maar ga eerst zitten voor het maken van een goed plan. Het bepalen van je strategie. Je kunt dit heel goed doen door het maken van een OGSM. Dit is een (business)plan op 1 A4. Geen dikke boekwerken, waar je studie van moet maken om de plannen in je hoofd te krijgen. En waar vaak ook nog eens geen concreet plan in is uitgewerkt. Nee, jouw (business)plan heel concreet en simpel op 1 A4-tje!
Je bepaalt o.a. je doelgroep en de behoefte van je doelgroep. En je bepaalt de strategie hoe je deze doelgroep met de bepaalde behoefte het beste voor jouw product of dienst kunt winnen. Door heel gericht op deze doelgroep/behoefte in te ‘prikken’, dus te schieten met gerichte kogels i.p.v. losse flodders, haal je concrete en effectieve leads binnen. En dat is toch waar het om draait? Je gaat met ‘scherp’ schieten! Lees alles over OGSM op deze website of mijn artikelen ‘Laat je dromen wél uitkomen, zet je (business)plan op 1 A4 met OGSM’ en ‘De 3 belangrijkste voorwaarden voor jouw succes’ via het online marketing platform ‘Frankwatching.com’ .
Nadat je een strak en SMART (specifiek, meetbaar, acceptabel, realiseerbaar, tijdgebonden) OGSM gemaakt hebt moet je zorgen dat het middel waarmee je de meeste leads kunt ophalen op orde is. Dit is nl. je website. Of je wel of geen andere kanalen in gaat zetten naast je website is niet je eerste prio. Hoe je het nl. ook wendt of keert, je website is de basis waar elk kanaal uiteindelijk weer op uit komt. Als mensen meer info over jouw bedrijf, product of dienst willen, gaan ze immers online zoeken? En natuurlijk moet je website dan goed gevonden worden, en uiteraard ook naadloos aansluiten bij de info die mensen via andere wegen al gekregen hebben.
De bezoeker van je website moet overgehaald worden tot actie. Bijv. door het kopen van jouw product of dienst, of het doen van een aanvraag via mail of telefoon. Kortom, je website moet allereerst voorzien zijn van goede SEO (zoekmachineoptimalisatie, het gevonden worden in Google) én daarnaast optimale Conversie (bezoekers in je website overhalen tot actie).
Alleen zó schiet je ‘in de roos’
Zorg dus voor een goede strategie met daarbij een effectieve website met SEO en Conversie. Doordat je goed hebt nagedacht en je plan(nen) op papier hebt gezet, heb je alles helder voor ogen. Nu kun je veel makkelijker bepalen welke wegen je gaat inslaan. Je kunt immers eenvoudig bepalen én toetsen of dat wat op je pad komt binnen je strategie past of dat je het los moet laten.
Bijv. of je überhaupt gaat adverteren en zo ja, of je offline of online gaat adverteren. Stel je doelgroep zijn tieners, dan ga je eerder kiezen voor online dan offline adverteren. Kortom een advertentie zetten waar geen strategie achter zit, is een advertentie op zich en dus een ‘losse flodder’. Dure business ;-)………
Kies je voor berichten op LinkedIn, zorg dan dat deze onderdeel zijn van de strategie die je hebt bedacht. Losse berichtjes zijn immers weer ‘losse flodders’. Leuk natuurlijk. Maar niet erg effectief. De berichten moeten sámen een doel hebben of dus onderdeel zijn van het geheel. Pas dán heb je kans dat het je wat oplevert.
Ook met m.b.t. bloggen moet er een strategie achter zitten. Een los blogje is eigenlijk een verhaaltje op zich. Ook weer een ‘losse flodder’. Pas als er een strategie achter zit om bijv. d.m.v. de blog je website te gaan versterken of om bepaalde zoekwoorden te pushen in Google, pas dán zal blijken dat bloggen een bijzonder effectief middel is om gevonden te worden en leads binnen te halen.
Wanneer je op deze manier aan de slag gaat ben je niet meer bezig met heel veel ‘losse flodders’. Maar je kies je bewust voor ‘schieten met scherp’. Je hebt focus op je concrete plannen. Dat geeft rust. Maar dat geeft vooral ook het dodelijke effect dat je voor ogen had. Je krijgt de mogelijkheid om te winnen. En je zult zien, merken en voelen: je kómt ergens, het levert je succes, omzet, veel leads!
Je bedrijf succesvol maken doe je zo
Een goede strategie is dus het begin. Een goede strategie is ook essentieel om ‘in de roos’ te kunnen schieten. Zelf kom je misschien een heel eind met het bedenken ervan. Door goed en kritisch na te denken over wat je wilt met je bedrijf en hoe je daar denkt te komen. Mocht je aan de slag willen gaan met OGSM, dan help ik je graag. Bel of mail me gerust.
Daarnaast is een top website (mét SEO én Conversie) een vereiste om online de slag te kunnen winnen van concurrenten. Dit móet op orde zijn om jouw doelgroep en z’n behoefte heel gericht te kunnen bereiken. Dat is de meest effectieve manier om leads binnen te halen. Een top website met Conversie begint met SEO.
Geef een reactie