Jouw website levert te weinig omzet op? Of je weet zelfs helemaal niet wat je website je oplevert. Herken je dit? De hoogste tijd om je website eens onder de loep te nemen. Vaak kunnen kleine aanpassingen al het verschil maken. En zo flink de omzet verhogen. Neem nu één van onze klanten in de reisbranche.
Te weinig omzet dus weinig behoefte?
Eén van de producten die wordt aangeboden op de website levert te weinig omzet op. Dit product loopt duidelijk minder goed dan hun andere producten. Onze klant trekt de conclusie dat er relatief weinig behoefte is aan dit product. En overweegt nu zelfs om het product niet meer aan te bieden.
Een conclusie die logisch lijkt. Maar vanuit de statistieken van het websitebezoek trekt BrownFish een hele andere conclusie. De cijfers laten zien dat het product juist veel bezoekers trekt. Sterker nog, deze meerdaagse-reizen trekken nog meer bezoekers dan het best lopende product!
Goede Google-ranking en toch te weinig omzet?
Als specialist in SEO zie ik dat 90% van alle zoekwoord-combinaties in de top 3 van de Google Ranking staan. Een uitstekende score. Dat verklaart ook meteen het grote aantal websitebezoekers. Maar waarom levert het product op de website dan te weinig omzet op? En waarom trekt de klant de conclusie dat er geen behoefte is bij hun doelgroep?
De verklaring is simpel. De websitebezoeker (hun klant) haakt af zonder te bestellen of contact op te nemen. Er zit dus ‘iets’ niet goed. Het is niet meteen helder wat dit kan zijn…
Als de prijs het eindstation is
Uit verdere analyse ontstaat het vermoeden dat de prijs mogelijk de bottleneck is. De pagina waar de prijs wordt vermeld is in veel gevallen het eindstation. Oftewel, het punt waar de mensen uitstappen. Is dan de prijs te hoog?
Omzet verhogen is een kwestie van timing
Nee, integendeel. De prijs wordt wel vroeg in het (onbewuste) beslissingsproces van de bezoeker getoond. Het beslissingsproces bestaat uit de AIDA-stappen die een website bezoeker (onbewust) doorloopt. De bezoeker is hier nog maar nét ingestapt in de trein en krijgt direct de prijs voorgeschoteld.
De bezoeker is hier nog niet klaar voor, schrikt, en stapt direct weer uit de trein. De prijs mag pas worden gemeld als de bezoeker lekker relaxed in de trein zit. Dat is de kunst. Voor deze website betekent het dat we de prijs net iets later moeten tonen.
Goede conversie laat je omzet verhogen
Uiteraard hebben we dit in overleg met de klant aangepast binnen de website. De resultaten overtreffen alle verwachtingen van de klant. In een half jaar tijd is de omzet verhoogd met maar liefst €150.000.
Dit voorbeeld uit onze praktijk laat zien hoe waardevol een goede samenwerking is. Zonder goed uitgewerkte conversie in de website verlies je omzet. Daarnaast trek je zonder onderbouwing op basis van de cijfers vaak de verkeerde conclusies. Mogelijk is dit bij jou ook het geval.
Als je website te weinig omzet oplevert
De bottom line is dus deze. Volg altijd je gevoel bij het bepalen van de behoefte van je doelgroep. Zeker. Maar vorm je gevoel mede op basis van het feitelijke (websitebezoek)gedrag van je doelgroep en de cijfers. Daar word je gevoel alleen maar scherper van!
Ben jij ook benieuwd of je onbewust en onbedoeld omzet laat liggen met jouw website? Je kunt dit makkelijk voorkomen. Vraag ons om hier eens naar te kijken of:
Geef een reactie