Google Adwords is het advertentieprogramma van Google, waarmee je kunt adverteren in de zoekresultaten. Je kiest zelf de zoekwoorden, of keywords, waarbij je wilt dat je advertentie wordt getoond. Je betaalt per aangeklikte advertentie, waarbij sommige zoekwoorden duurder zijn dan andere.
Houd daarbij rekening met de relevantie van je advertentie. Wanneer mensen je advertentie aanklikken en vervolgens snel je website verlaten, kan Google je een lagere kwaliteitsscore toebedelen. Met een hogere score kom je hoger in de zoekresultaten en betaal je minder per klik.
Voordelen van Google Adwords
Voordeel 1: je kunt snel veel bezoekers naar je website trekken. Die bezoekers zijn extra interessant omdat ze binnen gekomen zijn op zoekwoorden die jij van tevoren had aangegeven.
Voordeel 2: je kunt zelf je advertentiebudget beheren. Zo kun je een dagbudget instellen, of maximale kosten per klik.
Voordeel 3: je kunt goed analyseren of je advertenties aanslaan. Je kunt per advertentie zien hoe vaak erop wordt geklikt, of kijken welke zoekwoorden je het best kunt gebruiken.
Nadelen van Google Adwords
Nadeel 1: je kunt jezelf te afhankelijk maken van Google Adwords als je verder niets aan SEO doet.
Nadeel 2: je kunt veel geld kwijt zijn. Elke klik op een advertentie kost meer dan een gratis bezoeker die met behulp van SEO binnen is gekomen.
Tenslotte: verdiep je goed in Google Adwords, omdat je relevante pagina’s moet aangeven en je niet in strijd met de richtlijnen van Google mag werken.
Geef een reactie