Linkbuilding is letterlijk: het bouwen aan meer relevante links op andere websites naar jouw website. Oftewel, met linkbuilding zorg je er dus voor dat op een andere relevante website een goede link wordt geplaatst naar jouw website.
In de begin dagen van Google was Google hoofdzakelijk gebouwd op links. Wanneer er op veel websites een link naar jouw website stonden was de conclusie van Google dat je een belangrijke website of bron was. Linkbuilding is daarmee al sinds jaar en dag een onderdeel van zoekmachineoptimalisatie, waarbij je backlinks met veel kwaliteit verzamelt.
Tegenwoordig is Google een stuk slimmer geworden. Google bepaalt nu aan de hand van veel meer factoren of de website een autoriteit is of niet. Het belang van linkbuilding is daarmee een stuk kleiner geworden.
Toch kan het zeker geen kwaad links naar jouw website te krijgen op goede andere websites. Op deze manier helpt linkbuilding je dus ook weer een stukje op weg om meer bezoekers naar jouw website te krijgen.
Bij het verzamelen van die backlinks gaat het niet alleen om het aantal, maar vooral ook om kwaliteit. De links moeten relevant zijn voor de inhoud van jouw website. Links vanaf sites die zelf een hoge populariteit hebben zijn daarbij ook van groot belang.
Let bij linkbuilding wel goed op wat je doet en hoe je dat doet. Hoewel het goed is om backlinks te krijgen is niet alles geoorloofd. Al weer enkele jaren geleden dachten webmasters en webeigenaren slim te zijn door massaal links in te kopen. Men betaalde voor het ontvangen van tientallen, honderden of zelfs duizenden links.
Je begrijpt dat deze ingekochte ‘bekendheid’ beslist niet betekende dat de websites echt relevant waren. Google schotelt graag echte kwaliteit voor aan (be)zoekers en heeft aangegeven onnatuurlijk gedrag in linkbuilding af te straffen.
Naast externe linkbuilding is er ook interne linkbuilding. Interne links zijn de links die je in je eigen website hebt staan en die verwijzen naar een andere pagina binnen je website. Een goede interne linkstructuur zorgt er voor dat een bezoeker gemakkelijk van de ene naar de andere pagina van je website kan doorlinken. Daarnaast kan Google op basis van interne links achterhalen welke webpagina’s bovenaan in de hiërarchie staan van jouw website.
Linkbuilding is daarmee nog altijd een onderdeel van het takenpakket binnen SEO. Wil je meer lezen over linkbuilding? Wil je de mogelijkheden weten voor jouw website, klik dan op onderstaande button.
Geef een reactie