Ranking, of Google Ranking, is de positie die een bepaalde webpagina in de zoekresultaten van Google heeft. Hoe het bepalen van die Ranking precies in zijn werk gaat, is een groot geheim. Het bestaat in ieder geval uit algoritmen (formules), waarin verschillende factoren worden meegenomen. Wat belangrijk is bij het optimaliseren voor SEO, is dat gebruikerservaring voorop staat. Dat doe je door inhoudelijke en relevante content te leveren. Daarnaast moet je website ook technisch goed in elkaar zitten. De website moet bijvoorbeeld snel (genoeg) laden, zodat de bezoeker niet onnodig hoeft te wachten.
SEO Ranking bepalen
Je kunt het zoekwoord invoeren in Google om te kijken waar je website staat in de Ranking. Let op dat Google de zoekresultaten voor een deel personaliseert. Er wordt daarbij gekeken naar eerdere zoekopdrachten en bezochte websites. Ook houdt Google voor een deel rekening met je locatie vanwaar je zoekt.
Google past zoekresultaten enigszins aan, in een poging nog relevantere zoekresultaten op te leveren. Deze methode is dus niet helemaal 100% zuiver, maar geeft je wel een goede indicatie van je ranking. Dit ‘zuiverheidsissue’ is overigens op verschillende manieren te omzeilen en te verhelpen. De eenvoudigste manier is om een goede SEO tool te gebruiken voor het bepalen van de ‘werkelijke’ ranking.
Geef een reactie