In Succesvolle website: in 20 stappen naar je succes [deel 1] heb je stapsgewijs je Business Strategy vorm gegeven. Nu wordt het tijd om je website hierop aan te laten sluiten. Dat doen we door toptaken nadrukkelijk en heel aanwezig in je website op te nemen. Aan de hand van de volgende stappen gaat dat lukken.
Inhoud:
- Noteer alle klantvragen
- Welke taken binnen je website?
- Markeer nu de toptaken
- Zet de toptaken om in koopfases
- Sorteer de toptaken
Noteer alle klantvragen
Kijk nog eens goed naar de behoefte van je doelgroep. Welke vragen leven er bij de klant? Noteer d.m.v. een brainstorm alle vragen die de klant heeft. Noteer alles dat in je opkomt; zolang deze vragen maar te maken hebben met de behoefte(s) van je doelgroep uiteraard.
Welke taken binnen je website?
Als je alle vragen bekijkt, dan kun je daar in de meeste gevallen ook een taak aan koppelen. Als de klant wil weten hoe duur een ‘All-Inclusive’ naar Koss is, dan hoort daar de taak ‘de klant moet de kosten All-Inclusive Koss kunnen zien’ bij.
De lijst van taken die nu ontstaat geeft je al een goed beeld van wat je website voor jou [nee fout, voor je Online bezoeker, dus voor je klant natuurlijk!] moet doen.
Markeer nu de toptaken
Meestal is er nu een flinke lijst van taken ontstaan. Moeten deze nu allemaal op de website terecht komen? Nee, zeker niet! Als je geen keuzes zou maken, dan zou je website teveel keuzes bieden. Teveel keuzes betekent dat je minder of geen stuur meer hebt op dat wat je webbezoeker doet. Dat gaat ten kost van je Conversie.
Kiezen dus. Zorg dat je de toptaken, maximaal 3, in beeld brengt. Maak een bewuste, doelgerichte keus. Ten eerste passen deze taken uitstekend binnen je Business Strategy. Ten tweede bevatten deze toptaken samen de grootste vraag van je doelgroep. En ten derde heb je de verwachting dat deze toptaken je dat op gaan leveren dat aansluit op één of meer van de doelstellingen binnen je Business Strategy.
Zet de toptaken om in koopfases
Je wilt iets gaan kopen. Het maakt eigenlijk niet uit wat, maar je doorloopt daarbij steeds dezelfde stappen. Bewust, bijvoorbeeld bij de aankoop van een huis of auto. Maar ook vaak onbewust, bijvoorbeeld bij de aankoop van iets kleins als snoep.
Klein of groot, bij de beslissing iets te kopen doorloop je altijd dezelfde stappen. Je hebt een vraag/behoefte of probleem dat moet worden opgelost. Je verzamelt informatie. Je wikt, weegt en kiest. Je doet de aankoop.
Plaats de (maximaal 3) toptaken die je hebt gemarkeerd in de betreffende koopfase:
- Probleem of behoefte
- Informatie verzamelen
- Alternatieven vergelijken
- Aankoop
Sorteer de toptaken
Sorteer de taken nu op koopfase (oplopende volgorde). Nu je dat hebt gedaan herken je ongetwijfeld de logische(!) volgorde van stappen waarin je je bezoeker/klant binnen de website mee moet nemen.
Ga naar: Succesvolle website deel 3
of:
Geef een reactie