De volgende SEO-tips, zoekmachine-optimalisatie-tips dus, helpen je om je website in de top van Google te krijgen.
Staat alles goed? Dan merk je dat je website na verloop van tijd ‘vanzelf’ in de Google-ranking klimt. Voer de tips van de SEO-specialist uit deze Post nu door in je website.
Hoe kies je je zoekwoorden?
Kies de belangrijkste 3-5 zoekwoorden waar je op gevonden moet worden. Dat klinkt trouwens simpeler dan het in werkelijkheid is. Voor nu volstaan we met de volgende praktische tips.
Houd bij het kiezen van je zoekwoorden rekening met:
- welke passen het beste bij het product/dienst
- welke worden het meest gebruikt door je potentiële klanten
- welke gebruiken je directe (online) concurrenten wel (of juist niet!)
- welke zoekwoorden je de meeste kans van slagen hebt
- welke zoekwoorden het beste passen binnen je conversie-aanpak
Hoe verwerk je je zoekwoorden?
Je kent je zoekwoorden waarmee je de slag gaat winnen. Zoekmachine optimalisatie impliceert dat het een proces is dat voor verbetering vatbaar is. Maar we zorgen natuurlijk wel voor een vliegende start. Verwerk daartoe nu deze zoekwoorden binnen de verschillende elementen van je website.
6. De Title(-tag) van de pagina
Verwerk het belangrijkste keyword (1 woord of combinatie van 2 woorden) in de Title-(meta) tag. Probeer dus niet meer keywords in een titel te verwerken. Het keyword(s) moet(en) zoveel mogelijk vooraan komen te staan.
De Title-tag is één van je uithangborden die de mensen naar binnen moeten zien te krijgen. Immers, je toekomstig webbezoeker zoekt via Google en ziet in het zoekresultaat de resultaten op de zoekopdracht. De Titel van jouw webpagina komt hier tussen te staan en moet dus aantrekkelijk zijn.
Oftewel, de Titel moet aansluiten bij wat je toekomstige webbezoeker zoekt en moet aantrekken. Vergeet dus niet de Title ook uitnodigend te maken in verband met Conversie.
7. De URL van de pagina
Zorg voor een URL die voor mensen leesbaar en goed te begrijpen is. Vanuit de URL moet meteen duidelijk zijn welk keyword of welke keywords het meest belangrijk zijn.
Plaats het keyword(s) zover mogelijk vooraan in de URL. Deze keywords in de URL komen natuurlijk overeen met de keywords die in de Title-tag zijn geplaatst.
8. Page-Description
Zorg er wederom voor dat de Keywords aan het begin van de Description voorkomen. Ook de Description Meta-tag is weer zo’n uithangbord. Zo’n blikvanger in Google die meer dan voldoende aantrekkingskracht moet hebben.
Zorg dus voor een prikkelende, nieuwsgierig makende Description.
9. H1-kop van de pagina
Ook de H1-tag is een voor Google belangrijk hulpmiddel om te begrijpen waar een webpagina omdraait. Gebruik dus ook hier weer je keywords. En, hoe verrassend, wederom je keywords zoveel mogelijk vooraan plaatsen.
Let er op dat er precies 1 H1-tag op iedere webpagina moet staan. Dus niet 0 H1-tags, niet 2 of meer H1-tags. Nee, precies 1 H1-tag om een zo hoog mogelijke Google-score af te dwingen.
10. Tekstuele inhoud: Content Rules
Tijd om de inhoud van de pagina zelf te gaan finetunen. Schrijf een stuk tekst dat werkelijk goede inhoud heeft. De tekst moet lekker lezen en uiteraard je doelgroep aanspreken. Ook sluit de tekst natuurlijk aan bij je gekozen zoekwoorden.
Gebruik deze keywords ook enkele keren in je tekst. Overdrijf het niet en gebruik synoniemen waar het kan.
Is de tekst wat langer, gebruik dan tussenkopjes. De belangrijkste tussenkopjes maak je H2(-tag), iets minder belangrijke worden H3-kopjes/-tags. Gebruik H4 en verder niet in je tekstcontent. Ook de tussenkopjes schrijf je op een aantrekkelijke manier die nieuwsgierig maakt.
Goede content, eerlijk, informatief en slim gebruikt. Een zeer belangrijke SEO-factor.
11. Zorg voor scanbare tekst
Zorg er bovendien voor dat je tekst ook scanbaar is. De meeste mensen scannen Online tekst net zoals we bij het scannen van de krant gewend zijn. Scannen op titels, foto’s, tussenkopjes, opsommingen, dikgedrukte stukken, quotes enz.
Gebruik naast de H1-kop, goede content en tussenkopjes ook opsommingen. Zorg er bij de opsommingen weer voor dat de primaire keywords eerst naar voren komen. Gevolgd door enkele secundaire keywords.
Zo nu en dan dikgedrukte woorden is prima. Voorkom irritaties door hier terughoudend mee te zijn.
12. Optimaliseer afbeelding van de pagina
Een afbeelding op je pagina is niet zomaar een afbeelding. Natuurlijk kies je een afbeelding die past bij de inhoud en boodschap van je tekst. Of je kiest voor een afbeelding met humor.
Maar wist je dat elke afbeelding ook meerdere elementen heeft die meewegen bij je SEO-scores? De meest essentiële SEO-elementen nemen we hier met je door.
Bestandsnaam: neem je belangrijkste Keyword op in de bestandsnaam. Bestaat de bestandsnaam uit meer dan 1 woord, gebruik dan tussenstreepjes. Gebruik geen hoofdletters in de bestandsnaams. Voorbeeld: zoekmachine-optimalisatie.jpg
ALT-tekst: ook de ALT-tag wordt door Google gebruikt om te begrijpen waar een afbeelding over gaat. De ALT-tekst, de tekst die je meegeeft in de ALT-tag, moet dus ook weer je keyword(s) bevatten. De ALT-tag mag best iets meer beschrijvend zijn. Maar hou ‘m concreet en stop ‘m niet vol met keywords.
Bijvoorbeeld: “Zoekmachine optimalisatie: de 14 tips voor de topranking in Google”.
Omringende tekst: Laat het zoekwoord/zoekwoorden terugkomen in de tekst die direct rondom de afbeelding staat.
Heb je deze basiselementen goed voorelkaar, dan win je opnieuw belangrijke SEO-punten.
13. Breadcrumbs
Het is voor bezoekers prettig om direct te kunnen zien waar ze zich precies op een website bevinden. Een goed hulpmiddel hierbij zijn Breadcrumbs. De Breadcrumbs tonen het pad naar een bepaalde pagina op je website. Je ziet hiermee het broodkruimelspoor dat laat zien hoe je op deze website bent gekomen of kunt komen.
Bijzonder handig en gebruiksvriendelijk.
Maar niet alleen gebruiksvriendelijk. Een Breadcrumb bestaat uit kleine linkjes waar je op kunt klikken om bijvoorbeeld snel naar de bovenliggende hoofdcategorie te gaan. Of meteen terug naar de Home-page bijvoorbeeld. Deze kleine linkjes zijn daarmee interne links die helpen de SEO-waarde van de website te verhogen.
Inmiddels gebruikt Google de Breadcrumbs ook steeds vaker om de structuur weer te geven in de organische zoekresultaten. Waar we gewend waren dat Google de URL’s toonde in de zoekresultaten wordt nu een Breadcrumb in de zoekresultaten weergegeven. Deze Breadcrumb kan een (be)zoeker helpen om te beslissen of het getoonde zoekresultaat relevant is of niet.
Breadcrumbs zijn daarmee belangrijker dan ooit geworden.
14. Menu-structuur
Hoe beter de structuur van je website des te beter Google begrijpt waar je website over gaat. En hoe hoger je SEO-score is uiteraard. Maar wat bedoelen we met ‘een goede structuur’?
Je weet waar je kansen liggen, op welke keywords je gevonden wilt worden en wat in je website goed naar voren moet komen. Dan moet je met inspanning en denkwerk nu ook de hiërarchische opbouw van je website kunnen schetsen. Zorg er hierbij voor dat je naamgevingen kiest die overeenkomen met je gekozen keyword(s).
Bekijk bijvoorbeeld dit (sterk vereenvoudigde!) voorbeeld:
Een hele heldere structuur met duidelijke keywords. Goed voor Google om te begrijpen hoe je website in elkaar steekt en waar deze over gaat. Google snapt dat het hier gaat om Fiets Online (kopen). Tegelijkertijd snapt de gebruiker hoe de website in elkaar steekt en waar hij/zij wat kan vinden.
Goed, je kent de structuur. Maar hoe integreer je dit nu in je website? Volg de volgende stapjes.
Belangrijke pagina’s plaats je hoog in de structuur. Kennelijk zijn in bovenstaande structuur “Fietsen” en “Accessoires” de belangrijkste pagina’s waar op gescoord moet worden.
Neem de hiërarchische structuur zoveel mogelijk over in de URL’s. Dus bijvoorbeeld: www.fietsonline.nl/accessoires/sloten en www.fietsonline.nl/fietsen/stadsfietsen
Je hebt de hiërarchie scherp. Noem de hoofd- en submenu’s op je website zoals je ze ook hebt genoemd in het organogram dat je hebt geschetst.
We hebben eerder het belang van Breadcrumbs uitgelegd. Voorzie je pagina’s dus van Breadcrumbs en laat hierin ook de hiërarchische structuur terugkomen. Dus Home > Fietsen > Electrische fietsen
Conclusie
Al onze zoekmachine-optimalisatie tips van onze SEO-specialist succesvol doorgevoerd? Gegarandeerd succeSEO!
Mocht je nog vragen hebben naar aanleiding van deze BlogPost? SEO, Conversie, Internet Marketing, Business Strategy? Het maakt niet uit. Of wil je advies voor jouw specifieke situatie? Bel ons anders gewoon of:
Geef een reactie