De economische crisis 2020: COVID-19 beheerste ons leven. En nu in 2021 nog steeds. En alhoewel er licht aan het einde van de tunnel lijkt te komen, zijn er nog steeds beperkingen. Er heerst onrust en niet iedereen is het met elkaar eens. Kortom er is veel onzekerheid en zorg op dit moment. De economie lijdt enorm onder COVID-19. En wat doe je dan als bedrijf? Heb je al stappen gezet, maar weet je niet of er meer in zit en of het de juiste zijn?
Welke stappen verstandig zouden kunnen zijn voor jouw bedrijf om te zetten, nemen we in deze blog onder de loep.
Logische reactie
Het is belangrijk dat je actie onderneemt als je in de hoek zit waar de klappen vallen. Er moet wat gebeuren om de continuïteit van jouw bedrijf te waarborgen. Als eerste denk je snel aan bezuinigen.
Minder geld uitgeven = besparen op kosten. Logisch.
Daar waar het moet of kan is het prima om zuiniger aan doen. Maar wat je je goed moet realiseren is dat de bezuinigingen van jouw bedrijf uiteindelijk de economie natuurlijk ook weer raken. En jouw bedrijf is vást niet de enige die de route van bezuinigen kiest. Uiteindelijk komen de bezuinigingen van andere bedrijven misschien ook weer op jóuw bordje.
Een advies aan de gemeenschap is over het algemeen minder effectief dan een advies aan een individu. Toch is mijn advies aan ondernemers en bedrijven: bezuinig pas als het echt niet anders kan. Áls je al gaat bezuinigen, kies dan bewust. Kies alleen voor de meest noodzakelijke bezuinigingen.
Bezuinigen, spaarvarken of juist investeren?
Wat ga je doen als bedrijf als zo’n economische crisis als in 2020 zich voordoet? Ga je op de centen zitten of durf je in tijden van crisis te investeren? Wat je beslist hangt natuurlijk erg af van de branche waarin je in zit. Maar ook van het kapitaal dat jouw bedrijf als buffer heeft. En zo spelen er natuurlijk nog heel veel andere factoren mee.
Toch durf ik te stellen dat het beter en kansrijker is om te blíjven investeren. Juist nu! Dwars tegen de stroom in. De regering heeft in maart 2020 besloten met een miljarden-injectie steun te bieden aan de Nederlandse bedrijven en ondernemers. En gelukkig voor veel ondernemers gaat die steun ook nog in 2021 door.
Het doel van deze kapitaalinjectie is om de economie te stutten en te stimuleren. En ondanks de moeilijkheden bedrijven en de economie zoveel mogelijk door te laten draaien. Het besluit tot een kapitaalinjectie in plaats van bezuinigingsmaatregelen is mede gebaseerd op basis van de ervaringen van de bankencrisis van 2007 t/m 2011. Tijdens deze crisis is geleund op bezuinigingen, maar dat heeft een fors nadelig en langdurig effect gehad op het herstel van de economie.
De keus van de regering voor investeren tijdens deze economische crisis lijkt dus ondanks de gevolgen daarvan de juiste beslissing. Juist door te investeren in crisistijd kom je vooruit. Investeren en de juiste stappen zetten, is zeker op zo’n moment cruciaal.
Stilstand is achteruitgang. Dus stel die investeringen niet uit in tijden van crisis, maar ga ervoor. Durf ook dan, of misschien zelfs wel juist dan, te ondernemen. Zet de stap.
Hoe beslis je welke investeringen handig zijn?
Het is goed om heel weloverwogen beslissingen te nemen m.b.t. investeringen. Ook logisch zul je denken. Dat moet natuurlijk altijd! Het grappige is dat dat in de praktijk toch niet altijd gebeurt.
Iets voelt goed, lijkt een mooie kans, dus: ‘doen’! Later blijken er praktisch gezien nogal wat haken en ogen aan te zitten. Het blijkt minder goed uit te pakken dan gedacht…… Jammer van de investering. Dat geld had misschien beter kunnen worden besteed. Vooral in crisistijd.
Denk voordat je gaat investeren dus goed na, maak een scherp plan wat je met de investering kunt gaan doen en vooral wat je verwacht dat het je op gaat leveren. Stel jezelf scherpe vragen. Op welke termijn gaat het zich terugverdienen? Heb je er extra mankracht voor nodig? Is er wel genoeg markt voor? Enz. Eérst nadenken, dán doen!
Hulp vragen
Maak gebruik van de hulp die de regering op verschillende manier aanbiedt. Een hele bekende tijdens deze economische crisis is de NOW-regeling (Noodmaatregel voor Overbrugging Werkgelegenheid). Dit soort regelingen helpt bedrijven om een tijdje te overbruggen. Daarnaast zijn er nog andere regelingen die je een beetje lucht kunnen geven zoals bijv. de TVL (Tegemoetkoming Vaste Lasten).
Uiteraard moet je zelf onderzoeken op welke regelingen of subsidies jij met jouw bedrijf aanspraak kunt maken. Maar als je voldoet aan de gevraagde criteria, kan dit voor jouw bedrijf financieel een heel verschil maken. Kortom het is het onderzoeken waard.
Nieuwe wegen
In crisistijden moet je flexibel zijn. Je moet bijsturen, nieuwe wegen verzinnen, misschien wel een radicaal andere koers gaan varen. Dus je moet zakelijk creatief en innovatief zijn, kijken waar je kansen liggen en loslaten wat geen toekomst meer biedt. Schakel je zakenpartner(s) in, ga brainstormen, ook met je medewerkers.
Als ondernemer sta je tijdens een crisis zwaar onder druk. En druk kan een verlammende werking hebben. Zelfs meer dan je je misschien realiseert. Onbewust kun je in dezelfde patronen blijven denken.
Of onbewust ga je nieuwe kansen en mogelijkheden uit de weg. Omdat je zelf drempels opwerpt bijvoorbeeld. Het kan handig zijn om een externe persoon of extern bedrijf te vragen om mee te denken.
Een extern persoon heeft immers geen last van die druk. En ook niet van jouw drempels en beperkingen. Een externe begint blanco en bekijkt daarom alle mogelijkheden. Ook de mogelijkheden die jij al jaren naast je neer hebt gelegd. En mogelijkheden waar jij vanuit je vaste patronen eventjes niet aan hebt gedacht.
Het vinden (en accepteren) van nieuwe wegen is niet makkelijk. Zeker niet. En tóch … Vaak blijkt er echt meer te kunnen dan je ooit had gedacht. Er komen nieuwe ideeën naar voren waar je misschien zelfs wel enthousiast van wordt. Die je motiveren!
Wat je zeker niet moet doen
Wachten tot de storm gaat liggen is een normale reactie. Dat kan ook, mits de ‘storm’ een paar uur duurt. Een economische crisis duurt vaak veel langer dan je hoopt of wilt. Op dezelfde voet verder gaan als je voor de crisis deed kan. Maar misschien zie je inmiddels al de effecten van COVID-19 op jouw bedrijf of verwacht je de dans niet (helemaal) te gaan ontspringen. Hoe verstandig is het dan om geen actie te ondernemen?
Zie het als survivallen zoals Survival-expert Ed Stafford dat doet op de tv-zender Discovery. Je moet zien te overleven, zonder dat je veel bij je hebt. Je moet de natuur trotseren met alle ongemakken van dien. Stormen, regenbuien, hitte, droogte, dichte oerwouden of kale zandvlaktes. Je moet een veilige en droge slaapplaats voor jezelf creëren. Je moet zorgen voor schoon drinkwater en voedsel. Je hebt maar weinig bij je om het directe gevolg en de meest kritieke fase van de noodsituatie (lees: crisis) mee te overbruggen.
Stel je onderneemt geen actie, maar je gaat zitten wachten tot de storm gaat liggen. Je weet niet hoe lang het gaat duren. En als het te lang gaat duren is de kans groot dat je van honger en dorst omkomt.
Het is veel beter en verstandiger om direct, de zon, de storm, het oerwoud of de zandvlakte te trotseren. Om te zorgen voor onderdak, drinken en voedsel, ondanks dat dat op dat moment niet de makkelijkste weg is.
Zo is het ook bij bedrijven. Je moet áltijd stappen blijven zetten. Het is cruciaal om problemen zo snel mogelijk op te lossen. En zéker niet te lang wachten. En als het even kan, moet je ook proberen om de problemen vóór te zijn. Stilzitten is geen optie. Zeker niet als je geraakt wordt door deze economische crisis van 2020/2021.
Online liggen de kansen
Online winkelen was al vóór corona ‘booming business’ en dat is met de uitbraak van COVID-19 alleen nog maar vergroot. Het online platform als verkoopkanaal is een enorme groeisector! Logisch ook. Mensen hebben weinig tijd, hebben het druk en dan is online winkelen een snelle en makkelijke manier om je inkopen te doen.
En nu COVID-19 de wereld beheerst is online winkelen ook een erg veilige manier om in huis te halen wat je nodig hebt. Je wordt op deze manier niet blootgesteld aan het virus, en ook als je ziek bent of in quarantaine moet, dan is online bestellen natuurlijk een uitkomst. Boodschappen, kleding, je eerste levensbehoeften, je kunt er niet zonder. Daarnaast blijkt dat mensen ook graag funshoppen. Denk bijv. aan: woonaccessoires, tuinartikelen, spelletjes etc.
Op online gebied liggen dus grote kansen. Zelfs in een crisis. Misschien ook wel voor jouw bedrijf. Als je je bedrijf online sterk profileert en zorgt dat je goed gevonden wordt in Google, dan ben je een heel eind op weg om de evt. volgende crisis vroegtijdig het hoofd te bieden. Dan wordt online verkoop voor jou hét middel om nog steeds verkoop te generen, ook in slechte economische tijden.
Bedrijven die online sterk staan hebben een groot voordeel in deze crisis. Zelfs in de branches die helemaal stil stonden in de periode maart t/m mei, bijvoorbeeld de reisbranche. Ze hebben het heel moeilijk, zeker. Maar we constateerden dat zodra de vraag in juni weer aantrok de verkoop direct weer mee steeg. Dat is uiteraard grote winst en ontzettend belangrijk.
Ook in tijden dat er géén crisis is, is je bedrijf online sterk op de kaart zetten natuurlijk een belangrijke stap voorwaarts ;-)!
Regeren is vooruitzien
Denk dus goed na voordat je stappen zet om je bedrijf een bepaalde koers te laten varen. Bezuinigen is misschien niet de beste optie en investeren, indien mogelijk uiteraard, juist wél! Maak een goed plan als je gaat investeren en maak gebruik van de hulp die je bijv. vanuit overheidswege wordt aangeboden om de klappen op te vangen. Wees creatief en denk out of the box, ga uit je comfortzone en verzin (evt. samen met anderen) nieuwe wegen voor je bedrijf. En ga vooral niet in een hoekje zitten tot de storm gaat luwen, maar zét de stappen die nodig zijn om te overleven.
Een hele goede stap is om de online kansen voor je bedrijf onder de loep te nemen. Het is een investering die vaak door ondernemers wordt onderschat, maar die erg krachtig kan zijn. Online heeft nog altijd de toekomst. Als je online niet meedoet, heb je bij voorbaat al heel veel verloren. Laat een expert er eens naar kijken. Er valt vást veel te verbeteren!
Laat bijv. eerst eens naar de SEO van je website kijken, zodat je weet of potentiële klanten je wel weten te vinden. Een goede SEO-specialist weet er eigenlijk altijd meer uit te halen dan je dacht en vaak zelfs heel veel. Dan heb je de eerste stap naar online succes al gemaakt en krijg je de smaak te pakken. Soms ligt de winst meer binnen handbereik dan je denkt.
Geef een reactie