LinkBuilding is wat de SEO-specialist betreft de meest overschatte methode om een website of webpagina een top-ranking in Google te bezorgen. Zo, dat is er uit.
Natuurlijk is het goed om (kwalitatief goede!) links naar je webpagina’s te hebben. En natuurlijk helpt het je pagina wat betreft een betere ranking. Toch is onze ervaring dat externe links naar jouw website helemaal niet noodzakelijk zijn om een top-ranking te behalen.
LinkBuilding is arbeidsintensief
LinkBuilding is helemaal niet noodzakelijk. Maar dat niet alleen. Het vinden van kwalitatief goede, onbetaalde links is ook nog eens een arbeidsintensief karwei.
Ten eerste moet je weten wat kwalitatieve links zijn. Er zijn nogal wat bedrijven en personen die linksets in bulk aan je aanbieden. Dat lijkt een aantrekkelijke, snelle stap. Echter, dit wordt door Google gezien als een onnatuurlijke manier van het opbouwen van links. Niet doen dus.
Ten tweede wordt slechts een klein deel van alle links die je aanvraagt ook daadwerkelijk geplaatst. Ontzettend jammer voor al je harde werken.
Koop nooit betaalde links
Kies ook nooit voor betaalde links. Ook dat zijn links die door Google niet worden gewaardeerd en deze leveren je dus ook niks op. Ook linkruilen, iets dat je nog altijd vaak ziet, wordt door Google beschouwd als onnatuurlijke linkbuilding. Ook dat levert je dus niks op.
Analyseer het linkprogramma van je concurrent
Als je dan toch links wilt op-/uitbouwen, ga dan op zoek naar links die voor jouw bedrijf echt de moeite waard zijn. Dit kun je doen door internet af te struinen naar verzamelplekken voor jouw dienst of product of naar goede websites, autoriteiten op jouw gebied.
Makkelijker en sneller is om op basis van je directe concurrenten op linkjacht te gaan. Onderzoek waar jouw concurrenten links naar hun websites hebben lopen. Dit kost je aanzienlijk minder tijd dan zelf op zoek te gaan naar potentiële linkwebsites. Probeer vervolgens bij deze linkplekken ook een link naar jouw website te laten plaatsen.
Maar ook bij deze methode zul je merken dat slechts een minimaal percentage van de links die je aanvraagt geplaatst zullen worden.
Geen LinkBuilding; geen top-ranking, toch?
Maar zonder LinkBuilding behaal je toch geen top-ranking? Dat is een grote misvatting. Wij besteden bij onze klanten slechts summier aandacht aan het opbouwen van links. En hoewel we, zeker in eerste instantie, nauwelijks aan LinkBuilding doen behalen we toch top-rankings voor al onze klanten.
Linkbuilding op zich is natuurlijk een goed idee; sterker nog, het is één van de fundamenten van internet. Maar probeer linkbuilding liever af te dwingen met het leveren van een buitengewoon goed product of dienst waarover gesproken wordt.
Vul dit aan met goede, inhoudelijke Blog-artikelen. Probeer in deze artikelen écht mensen te helpen en laat en passant je kennis zien. Lever ook goede, echte recensies/reviews op websites af met waar het kan een link naar je website (niet om te verkopen, maar omdat het toegevoegde waarde biedt!).
Dit zijn echt de meest effectieve manieren om links naar je website te verkrijgen.
Conclusie
Ons advies: LinkBuilding? Zorg liever voor echte inhoud. Content Rules!
Geef een reactie