Een ondernemer benadert ons als SEO-specialist met de vraag om hem advies te geven in een ‘niet te missen kans’. Deze ondernemer heeft een MKB bijeenkomst bijgewoond en ‘een geweldige SEO scan tool’ gezien.
De tool maakt een SEO scan van een website en geeft aan welke verbeteringen er op SEO gebied (= Zoekmachine Optimalisatie) moeten worden doorgevoerd. Handig, toch? En belangrijker is “dat de website hierdoor in de top van Google zal ranken”. Zo belooft het bedrijf tenminste dat deze tool aanbiedt.
Ideaal natuurlijk! Een tool die ‘regelt’ dat je website in de top van Google komt te staan. En dat je website qua zoekoptimalisatie goed scoort. Maar hoe werkt dit dan?
Waar SEO Scan tools tekort schieten
Als we de tool beter gaan bekijken dan blijkt dat de tool de website scant en een lijst oplevert met punten die moeten worden verbeterd. Maar hoe deze verbeteringen moeten worden doorgevoerd geeft de tool niet aan. Oftewel, er komt een algemeen scanresultaat en SEO advies dat in de eerste plaats al geen rekening houdt met de gebruikte techniek. Immers, maak je gebruik van een Drupal-CMS, WordPress, Joomla of andere minder gangbare CMS-en, of is de website zelfs met een eigen gebouwd CMS ontwikkeld. Dan maakt dat nogal wat uit.
Deze SEO Scan tools houden daarnaast geen rekening met bijv. sterkte en zwakte van het bedrijf t.o.v. de concurrentie. Waar liggen de mogelijkheden wat betreft Zoekmachine Optimalisatie. Voor een optimale SEO-ranking in Google zijn deze belangrijke factoren onontbeerlijk en die worden in deze tools niet gevangen.
Er wordt überhaupt niet rekening gehouden met andere websites. Simpel voorbeeld. Wanneer 2 bedrijven exact dezelfde website zouden maken, dan zouden deze SEO Scan tools exact hetzelfde scanresultaat opleveren. De verbeterpunten die de scan aangeeft worden vervolgens qua Zoekmachine Optimalisatie in beide sites doorgevoerd.
De tools wekken de indruk dat beide websites nu in de top zullen komen. Wij, en we nemen aan jij nu ook, weten dat dit zeker niet het geval zal zijn. Zoekoptimalisatie bereik je niet door elk bedrijf maar over één kam te scheren met andere bedrijven.
Gratis SEO Scan tools
Daarnaast houdt de tool geen rekening met het kennisniveau van de betrokkene die het rapport ontvangt. Niet iedereen heeft kennis van Javascript, CSS en de overige factoren die van belang zijn voor SEO…… Het advies is van weinig waarde als je niet weet hoe het moet worden doorgevoerd.
Voor de mensen zonder kennis en beginnende SEO hobbyisten zijn deze Scan tools hooguit een mooi startpunt. Het geeft enige richting. Maar maandelijks een bedrag betalen is echt zonde. En bovendien weggegooid geld. Gebruik, als je het écht zelf wilt gaan doen, dan één van de vele gratis tools op internet die vergelijkbare resultaten opleveren.
Wil je écht in de top komen én blijven op SEO-gebied? Ga dán aan de slag met de echte SEO professional die op de hoogte is van de nieuwste ontwikkelingen én die ervaring heeft. Goed gevonden worden in Google is natuurlijk erg belangrijk en willen we graag allemaal.
Topranking én concrete leads
Met goede SEO ben je al een eindje op weg. Maar je haalt nog zéker niet alles uit je website wat mogelijk is. Met het totale plaatje ga je écht het verschil maken t.o.v. de concurrentie. Zorg ten eerste voor een goede Business Strategy (U.S.P’.s, waar liggen de mogelijkheden, concurrentieanalyse enz.). Ten tweede zorg voor een goede vindbaarheid in Google (SEO). Ten derde zorg dat bezoekers overgaan tot actie/koop (Conversie).
Dit alles verwerkt in dé winnende website. De website die gerichte verkoop binnen je doelgroep oplevert, dus concrete leads. De doelgroep die je product of dienst zoekt, daarna vindt en verleid wordt tot actie/koop. Een winnend concept. Voor ambitieuze ondernemers. En zónder de aangeboden (dure) SEO tools……..
Conclusie
Inmiddels hebben we al veel van dit soort tools met prachtige beloftes voorbij zien komen. Echter, steeds weer zie je dat de SEO Scan tools niet de beloftes waar maken. Als je alles op een rijtje zet: logisch eigenlijk ook.
Wil je je website met SEO goed vindbaar maken in Google en succesvol online verkoop genereren? Laat je dan bijstaan door de echte professionals. Vakmensen die niet uit zijn op hun eigen winst. Maar vaklui die je betrouwbare en professionele zoekmachine-optimalisatie en conversie-optimalisatie op het hoogste niveau leveren.
Wil je dus echt met je website verkoop generen? Kies voor de specialist. Ieder z’n vak immers!
Meer weten?
Geef een reactie